Genus

Eftersom jag lider av duktighetssyndromet kan du vara säker på att det jag skriver handlar om vad jag tror att du förväntar dig att få, snarare än vad jag egentligen tycker.

Det beror på att jag alltid har förhållit mig så till frågor (du kan kalla det vana och fostran). Jag har varit ett filter som snappat upp diverse fördomar och tycken för att sedan omvandla dem i mig själv och visa upp de argument och åsikter som passar stunden bäst.

Men det är väll så alla gör.

Nu kanske du funderar över vad jag lägger i ordet duktighetssyndrom, så för att inte börja hela texten med missförstånd, det kommer det nog bli oavsett, ska jag i alla fall klargöra min syn på syndromet duktighet. Det drabbar främst tjejer, redan i tidig ålder. Jag skulle tro att det har att göra med en motreaktion och ett sätt att få uppmärksamhet. Kan vi redan här och nu göra klart att alla barn har behov av att hävda sig och synas? Bra.

Jag vill hävda att vi fostras på olika sätt beroende på kön. Killar tillåts vara busiga, ta exempel Astrids Emil. Men tjejer få mycket tidigare visa sig duktiga, uttryck som Var nu en stor tjej haglar över barn redan som två- treåringar, när tjejen redan är ren men hennes äldre bror använder blöja.

I skolan fortsätter pojkarna att leva rövare.

 -  De tycker inte att det är lika roligt som flickorna att läsa, räkna och skriva. Hävdar en förstående fröken.

 

Alltså, pojkar får, eller får ta sig mer uppmärksamhet än flickor, genom att busa och leva rövare. Söta flickor syns, för att de är söta, eller om de är extra ordinärt duktiga på något, utan att för den skull skryta om det, gud nej.

Men tillhör man den sorgliga skara som varken är kille, extra ordinärt söt eller duktig på något syns man inte. Du kan få äran att svara på en uppgift ibland. Eftersom det är det du får beröm för, att vara tyst, lära dig och sedan efter situation presentera din kunskap, kommer syndromet över dig.

Du blir duktig, och bra på det. När andra bråkar eller skvallrar sitter du och tre till i klassen och är duktiga. I hopp om att synas, få beröm, vad som helst, från vem som helst.

Så jag är duktig, och jag kan se ett mönster, orsak och verkan skulle man kunna säga. Jag blev aldrig Lucia, men jag tindrade lika fullt, om någon skulle se mig, där näst längst bak.

Så ut mitt perspektiv, vill jag diskutera kring manligt, kvinnligt och sexualitet.

Så, vad är manligt och kvinnligt?

Jag skulle vilja påstå att det handlar om betraktarens öga. Men att vi i väst har blivit så indoktrinerade med åsikter, främst från kommersiellt håll, att det numera är omöjligt att ha en nykter syn på begreppen. Stereotypera ska jag nu försöka beskriva.

En man är (för man börjar alltid med att definiera mannen, nomaliteten) stark, stor, mörk. Han är smart, tjänar mycket pengar, och beskyddar familjen. Han är definitivt modig. Hemma är hans sysslor de som kräver muskler, tekniskt intresse och är smutsiga.

I motsatts till mannen är kvinnan liten, späd och ljus. Hon viger sitt liv åt hemmet, barnen och mannen. Älskar att göra slut på mannens pengar och skvallra med sina väninnor.

Mannen gör karriär inom något viktigt, kommersiellt.

Kvinnan har vårdande och underbetalda yrken.

Och det här mönstret är tyvärr rådande i vårat samhälle, från småbarnsgrupper och uppåt och naturligtvis ger det konsekvenser. Flickor och kvinnor lär sig att backa undan och stötta sina manliga kollegor. Tyvärr brukar de ha svårt att stötta varandra, utan motarbetar istället andra kvinnor. Varför vet jag inte, men jag kan ju alltid spekulera och jag tror att svaret är enkelt. Det är bara en som kan vara duktigast. Och eftersom männen aldrig kan konkurrera om den posten är det ofarligt att hjälpa dem, dessutom kan de ge önskad uppmärksamhet. Pojkar som istället får mycket uppmärksamhet, trots att den snarare handlar om tillsägningar, har de lättare att samarbeta och jobba i grupp. Och när de bli män fortsätter det att stötta sina ”gubbar”.

Så vem ska hjälpa alla kvinnor? Vi, du och jag. Genom att förkasta skitsnack bakom ryggen och stötta våra systrar och bröder, döttrar och söner. Och skapa ett tryggt samhälle som låter alla utvecklas åt sina håll. Som inte tvingar in pojkar i macho- facket och flickorna i barbie- facket.

Men denna skillnad som blir, till följd av vana och kärlek, att ge våra små det vi tror är bäst för dem. Den finaste dockan, som råkar ha rosa kläder och smink till vår dotter och den fräcka bilen till pojken. Skapar en barriär och något som kan liknas vid kulturkrockar. När mannen och kvinnan, som trots att de gått i samma klasser ändå levt i separata världar ska mötas blir det osynliga konflikter, och oftast är män bättre på att ta kontroll över situationen än kvinnor. Där bli maktrelationen förskjuten och kvinnans vilja att vara till lags gynnar inte direkt hennes situation. Det kallas härskarteknik, men det talar jag inte mer om här.

Naturligtvis är det den heterosexuella familjen som är normen, det ser man överallt. Slå på TV:n och den lyckliga familjen ler mot dig. En blond, smal hemma mamma, en upptagen pappa i kostym, två små lintottar, en pojke och en lilla syster som tindrar likt barn på julafton. Men om min kostymklädda man är en vacker kvinna? Är det inte underligt att bilden förändras?

Från ljus och lycklig blir den mörkare, kallare och hårdare. För det är inte lätt att vara homo. Och ännu värre att vara bi- eller trans- person. Något så ogreppbart och diffust som, hur var det, en kvinna som tror att hon är en man och klär sig som en man, fast inte alltid? Det skapar stor förvirring, och det som är obekant är också farligt. Det sitter i våra gener menar en del, som urmäniskor var vi tvungna att fly vid fara och nya situationer.

Men så många nya situationer som vi idag bemästrar borde väll en människas sexualitet, som inte berör mej eller dej i större avseende än att vi kan se ett par kyssas, kunna tåla den nya situationen?

Som ur ett historiskt perspektiv inte är speciellt ny, redan under antiken fanns homosexuella par.

Jag skulle tro att min cynism mot vårat genussamhälle lyser igenom texten. Jag är feminist, som för mig innebär mer är bara jämlikhet mellan könen. För mig är feminism all jämlikhet. Oavsett kön, hudfärg, religion, folkgrupp, sexualitet och åsikter är vi människor och bör behandla varandra som sådana.

Som du ser lider jag både av duktighetssyndrom och moralpanik.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

OOh my andrea:) här har du tänkt till...och håller med dig, du målade upp en typisk amerikansk film/serie där med din mörka stora man och späda ljusa fru. Men allvarligt? är det såhär, för oss?? Har aldrig upplevt detta då jag alltid tagit plats, alltför stor plats enligt mina stackars tysta klasskamrater (tjejer och killar) som inte fått chansen eller vågat säga ett ord på tre år. Men jag måste säga att jag mer tror på detta: vi skapar våra egna förutsättningar, visst har du blirvit för hårt trackad eller styrd åt ett visst håll så självklart påverkas du. Men det kommer en dag då du sett en jävla massa sidor av saker och ting. Och när den dagen kommer har du ett val, det är då du förstår att bara du själv avgör vem du är, bara du. Om du då väljer att sitta tyst och aldrig våga säga emot, fine men då kommer du aldrig synas och det vet du. Men det är ditt fel, ditt problem. Jag tycker inte synd om dessa tysta stackare, tjej som kille...de valde det själva och de njuter även vissa fördelar av det, för sticker du inte ut och provocerar, slipper du ta skiten...och herregud vad jag har önskat många gånger att jag ibland kunnat vara som dom. Tysta, snälla, och finna mig i att inte uttrycka min åsikt. Men nej, vi alla är vad vi är. Människor. Inte kvinna. Inte man. Människa. De som inte förstår detta är de vi kämpar emot, eller skrattar åt, eller ignorerar...

2008-11-13 @ 22:00:44
Postat av: Mimmi

Och grattis till KÖRKORTET!!! Jag är så stolt över dig:)

2008-11-13 @ 22:02:18
Postat av: Andrea

Mimmi: Tack, ja, jag har tyckt till. Och, gömt mig bakom ett skräddarsytt skal, as usual.

Naturligtvis ansaer jag det jag skriver, men det finns en mycket mer nyanserad bild av helheten, naturligtvis. Jag har många olika erfarenheter, och håller med dej om att man till sist ändå formar sig själv, men jag menar också att många som aldrig sett andra verkligheter, oberoende av vilken verklighet har det nästan omöjligt att bryta sitt mönster. Och TACK igen! PUSS PUSS saknar dej där långt borta :)

2008-11-14 @ 10:37:13
URL: http://bubbelspray.blogg.se/
Postat av: Farbror Jan

Bra tänkt o bra skrivet Andrea. En liten fråga bara;

Hur många jämnåriga killar bloggar om problemen med att vara man i dagens samhälle.

Kan det vara så att rätten att genusproblematisera sin existens huvudsakligen ges till kvinnan?

Om det är så, är det en fördel för kvinnan?

Pojkarna tillåts att leva rövare i skolan som sagt och får därför lägre betyg. Detta upplever ingen som ett genusproblem.

Jag förutsätter att din generation av kvinnor i kraft av högre betyg, allmän duktighet - prestationsångest och tolkningsföreträde i genusfrågor kommer att ta över världen. För om de outbildade, störiga och genusomedvetna killarna ännu en gång blir vinnare så skulle det ju kunna betyda att ...

2008-11-17 @ 20:01:44
Postat av: andrea

Farbror Jan: ...så skulle det betyda att de trots allt lyckas bättre, genom att vara omedvetna, outbildade och störiga. Vilket skulle vara katastrof.

Men tillbaka till dina frågor, och tack för intressanta frågor, som naturligtvis inte har ett svar, lika lite som min text är den enda sanningen.

Jag har inte stött på många jämnåriga killar som dryftat detta problem, men visst finns de (du har säkert sett dem, de skriker längst fram i demostrationståget). Jag tror inte att de känner att de behöver blogga om det, det rör ju liksom inte dem, lika lite som jag bloggar om problematiken med blueballs. Jag menar alltid att kunskap är vägen till förändring, och ju mer man diskuterar problemet, eller helst lösningarna blir fler och fler medvetna oom mönstret, och kan bryta det. Men det är synd att killar oftast helt tas utanför den här debatten, många killar blir direkt sårade och vill verkligen vara med att förändra.

Nackdelen med vårat macho- och barbie samhälle är att många, många hamnar utanför, jag tror inte att det är något genetiskt, och jag tror inte heller, eller vet, att alla inte passar in i de mallarna. Jag tror att alla (vilket inkluderar samhället) skulle gynnas av ett likabehandlande och, framförallt, att låta alla barn få den kärlek och trygghet som gör det möjligt att själva utvecklas.

Hör gärna av dej med fler kommentarer.

//Andrea

2008-11-18 @ 12:23:57
URL: http://bubbelspray.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0